Topic area: road designing

In future, we will provide a self-explanatory, forgiving and high-quality road network.

Initial situation

Increasing traffic volumes and high speeds often lead to critical situations and accidents. The more self-explanatory the infrastructure is designed, the fewer errors occur. Since misconduct on the part of road users can never be completely avoided, it is important that the infrastructure is designed to be forgiving. Neuralgic points here are

  • frequent speed changes
  • discontinuous curve radii
  • Lane reductions
  • Cross-section widths/breakdown lanes
  • Weather-related visibility conditions
  • Road characteristics in wet conditions

Goal levels

Drivers travel at high speeds on our highways and expressways. Accidents can be avoided by quickly recognizing situations and reacting appropriately.

We have set ourselves the goal of making our roads self-explanatory and forgiving. This begins with optimizations in the planning phase. Adaptations to the existing network can only be retrofitted at great expense due to general conditions and local circumstances such as limited space.

Erwartungen bis 2030

Unser oberstes Ziel ist die Etablierung eines durchgängigen
Safe System auf unseren Autobahnen. Dies beginnt bereits
bei der Planung und bedeutet auch steigende
Anforderungen an Bau und Betrieb.

Maßnahmenschwerpunkte

  • Sichern von Grundflächen
    Nach einer Bedarfsanalyse werden die rechtlichen Rahmenbedingungen für ein nachhaltiges Seitenraummanagement geschaffen
  • Qualitätsoffensive bei Planung, Bau und Betrieb
    Das bedeutet u.a. Adaptierung von internen Regelwerken, Mentoring-Programm für neue Mitarbeitende, Überarbeitung von Ausschreibungsunterlagen und Einführung eines Anreizsystems für Auftragnehmer, Kooperation mit Uni/FH/HTL uvm.
  • Leit- und Farbkonzept
    Ermittlung neuralgischer Stellen und Prüfung von möglichen baulichen Maßnahmen bzw. Erstellung eines eindeutigen Leit- und Farbkonzepts